Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. 

Spring naar inhoud

Team Verkeer

Home Nieuws Team Verkeer

Ruimte voor mens en milieu in het verkeer


De manier waarop we onze steden inrichten is volop in beweging. Waar vroeger de personenauto het uitgangspunt was, verschuift de aandacht nu naar duurzame en toekomstbestendige mobiliteit. Binnen het IBD werken we aan een openbare ruimte waarin de mens en het milieu centraal staan. Daarbij hanteren we het STOMP-principe: Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteitsdiensten en Personenauto. Dit betekent dat voetgangers en fietsers voorrang krijgen in het ontwerp, gevolgd door het openbaar vervoer en deelmobiliteit. De auto komt bewust op de laatste plaats.


VerkeerVerkeer


Deze benadering draagt niet alleen bij aan een duurzamere en leefbaardere stad, maar ook aan de verkeersveiligheid. We zetten in op gedragsverandering via campagnes en educatie. Zo leren basisschoolkinderen zelfstandig en veilig naar school te lopen of fietsen, en krijgen senioren fietscursussen om mobiel en zeker te blijven in het verkeer. Op die manier maken we van lopen en fietsen vanzelfsprekende en veilige keuzes.


Een concreet voorbeeld van STOMP in de praktijk is het parkeerbeleid in Zwijndrecht. Hier adviseerde team Verkeer om bij nieuwe ontwikkelingen uit te gaan van de laagste parkeernorm. Waar voorheen een bezettingsgraad van 75% als acceptabel gold, is deze grens verhoogd naar 90%. Hierdoor ontstaat ruimte om parkeerplaatsen om te vormen tot groenvakken of andere klimaatmaatregelen. Minder ruimte voor auto’s betekent meer ruimte voor bomen, wateropvang en verkoeling.


Verkeer


Een andere belangrijke ontwikkeling is de opmars van elektrisch vervoer. Steeds meer vervoersmiddelen, van fietsen en auto’s tot bouwmachines, rijden op elektriciteit. Dit vraagt om een slimme en toekomstgerichte laadinfrastructuur in de openbare ruimte. Het IBD is door de gemeente Dordrecht en de Provincie Zuid-Holland aangesteld als regiocoördinator voor dit thema. Samen werken we aan de uitvoering van het convenant ‘Schoon en Emissieloos Bouwen’ en stimuleren we andere gemeenten om zich hierbij aan te sluiten.


Conclusie
Duurzaam verkeer vraagt om keuzes die verder gaan dan asfalt en parkeerplaatsen. Door te ontwerpen vanuit de mens en het milieu, bouwen we aan veilige, gezonde en klimaatbestendige steden waarin duurzame mobiliteit vanzelfsprekend is.


De gezichten achter:


Gezichten achter