Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. 

Spring naar inhoud

Spuigarage Dordrecht veilig heropend

Home Nieuws Spuigarage Dordrecht veilig heropend

Spuigarage Dordrecht veilig heropend  


Op 15 april 2025 kwam het bericht onverwacht: parkeergarage Spuihaven in Dordrecht moest per direct dicht. Tijdens een inspectie door de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ) werden in de draagconstructie scheuren en afbrokkelend beton ontdekt. De controle volgde nadat in de nabijgelegen particuliere parkeergarage Drievriendenhof scheuren in het beton waren ontdekt. Gemeente Dordrecht, eigenaar van de Spuigarage, nam geen risico. Nog diezelfde dag werd de garage gesloten. 


Technische uitdaging: wat was er aan de hand? 

De Spuihavengarage is gebouwd met spanbetonconstructies uit de jaren ’70. De schade zat vooral bij de consoles waarop de balken en vloerelementen rusten. Afbrokkelend beton en zichtbare wapening vormden een reëel risico voor de oplegging van de balken waarop de vloerplaten liggen. Hoewel er geen direct instortingsgevaar dreigde, was ingrijpen noodzakelijk om de veiligheid te waarborgen. 


Jan Koffijberg, senior adviseur Vastgoed van gemeente Dordrecht, vertelt: “We werden overvallen door het nieuws. Er werd meteen een groot overleg gepland met OZHZ, mensen van de Veiligheidsregio, de gemeente en het IBD. Er moest een plan van aanpak gemaakt worden. Het gemeentebestuur moest worden meegenomen. Het was ook belangrijk om uit te zoeken waardoor de schade kon ontstaan. Kortom, er was een hoop te doen.” 


“Binnen twee dagen ontstond een intensieve samenwerking tussen de gemeente, OZHZ en het IBD vertelt Ray Westerhuis, Projectregisseur van het team Constructies & Geotechniek bij het IBD. “Er vond een uitgebreide inspectie plaats waarbij er op 18 plekken schade geconstateerd werd.” 


Spuihaven


Van berekening tot oplossing 

Gezien de hoge parkeerdruk in het centrum van Dordrecht moest er snel een technische analyse van de constructieve schade worden uitgevoerd. Enerzijds moest een plan voor herstelmaatregelen worden opgesteld om de parkeergarage weer open te stellen. Anderzijds moest ook de oorzaak van de schade grondig worden onderzocht.” 


Deze twee sporen zijn parallel opgepakt. De constructie van de Spuigarage verschilt wezenlijk van die van de Drievriendenhof. Door de omvang en afmetingen van de Spuihavenparkeergarage is het krachtenspel veel groter. Standaardmaatregelen, zoals bouwstempels, bieden hier geen oplossing. Er was een speciaal ontworpen staalconstructie nodig om de oplegnokken te ondersteunen en de belasting veilig te verdelen. Zo kon de constructieve veiligheid worden geborgd. Daarom werd aannemer De Vries Werkendam erbij gehaald. 


Brandveiligheid 

Toen de staalconstructie berekend was kwam er een extra eis van de veiligheidsregio waar nog geen rekening mee gehouden was: brandveiligheid. 


Want wat gebeurt er als er een auto naast de staalconstructie in brand vliegt? 

Brandweerlieden moeten veilig kunnen blussen, zonder dat de constructie door de hitte bezwijkt. Daarom moet de staalconstructie minimaal één uur brandwerend zijn. Dat geeft de brandweer voldoende tijd om een brand onder controle te krijgen. 


De diverse opties werden geanalyseerd om de brandveiligheid te garanderen. 


  • Afzetten van parkeerplaatsen rondom de kolommen (minimaal 3,5 meter afstand). 
  • Bekleden van de staalconstructie met brandwerend materiaal. 


De eerste optie zou zeker 40 parkeerplaatsen kosten. Dit was niet acceptabel gezien de parkeerdruk in de binnenstad. Daarom is gekozen voor bekleding. Dit bracht extra werk met zich mee, maar het behoud van parkeercapaciteit woog zwaar. Zonder de Spuihavengarage zou de stad vastlopen. 


Samen met aannemer De Vries Werkendam is gekeken naar een efficiënte indeling van profielen. Hoe lager in de garage, hoe groter de krachten, dus zwaardere profielen onderin. Om de uitvoering te versnellen, is gekozen voor minder variatie in profieltypes, ook al betekende dat op sommige plekken iets meer staal. Dit maakte het werk eenvoudiger en sneller, zonder concessies aan veiligheid. 


SpuihavenSpuihaven


Samenwerking en toetsing 

Gedurende het hele proces bleef OZHZ als toetsende instantie betrokken. Elke stap, van inspectie tot berekening, werd afgestemd om zekerheid te bieden. De aannemer startte na de zomer met het plaatsen van de staalconstructie. De herstelwerkzaamheden duurden ongeveer tweeënhalve maand. 


Heropening en toekomst 

Sinds 20 november is de garage weer in gebruik en blijft tot 1 januari 2027 in gebruik. Daarna wordt de garage gesloopt en vervangen door een moderne parkeergarage met 740 plekken. Tijdens de bouw komt er een tijdelijk parkeerterrein met 550 plekken op het voormalige Indofin-terrein bij de Weeskinderendijk. Dit terrein wordt later opnieuw ingezet tijdens de bouw van de Maasparkgarage (Maasterras). 


De nieuwe garage krijgt een veiligere indeling, een lange hellingbaan, groen op dak/gevel en een watervaltrap aan de buitenzijde. De nieuwe parkeergarage is onderdeel van de gebiedsontwikkeling van de Spuiboulevard. 


Monitoring 

Betonrot blijft een onomkeerbaar proces, dus alertheid blijft nodig. Er vinden daarom regelmatig inspecties plaats om de veiligheid te garanderen. 


Terugblik 

Jan Koffijberg en Ray Westerhuis kijken terug op een intensief traject waarin veel tegelijk gebeurde. Met trots constateren zij het proces effectief te hebben aangepakt. De samenwerking met alle partners en leveranciers verliep goed. Gelukkig komen dergelijke situaties niet vaak voor, want dit vroeg om maximale inzet van iedereen. “Dit is iets wat we niet elk jaar hopen mee te maken” aldus Jan Koffijberg.