Kademuur Zomerlust
Een toekomstbestendige kade met extra veel groen. Dat wordt het eindresultaat van ons ontwerp om de kademuur van Zomerlust te verstevigen. Straks kun je met een gerust hart een kopje koffie drinken terwijl je uitkijkt op beplanting in plaats van geparkeerde auto’s. Projectleider Andrew Hunter vertelt over de uitdagingen die wij tegenkwamen:
Parkeervakken vervangen door groenvakken
"We hebben een kademuur met daarachter verzakkingen. Willen jullie dit voor ons onderzoeken?" Deze vraag stelde gemeente Zwijndrecht aan Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD). Bij het uitvoeren van onderzoeken kwam naar voren dat de kademuur in zeer slechte staat was, en een verwachte levensduur van slechts 2 tot 5 jaar had. “Op dat deel van de kade werden veel auto’s geparkeerd en dat was een zware belasting. De parkeervakken hebben we meteen laten opheffen en omgezet naar groenvakken. Na het onderzoek aan de Zomerlustkade hebben we ook de omliggende kademuren onderzocht. Deze hadden een verwachte levensduur van 5 tot 7 jaar en daarom is ervoor gekozen om deze omliggende kademuren ook te vervangen.”
Van damwand naar talud
Een deel van de Zomerlustkade wordt gerealiseerd als talud. Nu is dit nog een damwandconstructie. De keuze voor een talud is enerzijds gebaseerd op het kostenplaatje. Anderszijds heeft het te maken met de keuze om het Torrenhoofd, dat nu een parkeerplaats is, straks uit te breiden en autovrij te maken. "Dit betekent dat er water wordt ingewisseld voor land. Dit water moeten wij binnen het project compenseren. Dat doen we door een talud te maken. Daarnaast ziet het talud er fraaier uit, omdat je een minder harde lijn maakt met het water."
Steiger als golfbreker
Parallel aan de kade Maasplein ligt nu een dam van keien als golfbreker. In het nieuwe ontwerp komt hier een drijvende steiger die deze functie vervult. De steiger is toegankelijk vanaf het Torrenhoofd en wordt straks ook gebruikt als wachtplaats voor de spoorbrug.
Ingewikkelde klus
"De uitdaging van dit project zit hem niet zozeer in de constructie, maar in de procedure rondom vergunning en eigendommen. Doordat we het Torrenhoofd gaan uitbreiden, hadden we te maken met het aan- en verkopen van grond. Voordat we hiermee konden beginnen, moest eerst duidelijk zijn welke grond van Rijkswaterstaat is en welke van gemeente Zwijndrecht. Daarnaast moesten we afstemmen met allerlei stakeholders, zoals bewoners en bedrijven in het gebied en de exploitant van de waterbus. Ook hebben we te maken met het Waterschap en het gesloten seizoen dat zij afgeven. Hierdoor kan er vanaf oktober tot april niet gewerkt worden aan de openbare inrichting. Deze zaken maken het project complex."
Drukst bevaren kruispunt van Europa
"Met het nieuwe ontwerp komt er straks een mooi plekje tot stand waar mensen lekker kunnen zitten met een prachtig uitzicht op de oude binnenstad van Dordt. De parkeerplaats wordt een boulevard met meer groen, bankjes en ruimte om te wandelen. Daarnaast is het water waarop ze uitkijken het drukst bevaren kruispunt van Europa. Er is dus van alles te bekijken aan scheepvaart."