Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. 

Spring naar inhoud

Innovatie + techniek = De nieuwe Weizigtparkbrug!

Home Nieuws Innovatie + techniek = De nieuwe Weizigtparkbrug!

Innovatie + techniek = De nieuwe Weizigtparkbrug!


De afgelopen jaren is er veel gebeurd in het Weizigtpark. Een van de grootste veranderingen is de nieuwe toegang over het water vanaf de Mauritsweg. Het moderne, slanke ontwerp van de brug stelde onze adviseur Mustapha Attahiri voor een aantal uitdagingen, maar gelukkig was dat voor Mustapha geen brug te ver! In deze nieuwsbrief neemt hij je erin mee hoe hij ze heeft opgelost.


Brug WeizigtparkBrug Weizigtpark


Een uitdagend project

Tijdens de renovatie is de oude toegang tot het park, die aansloot op kruispunt Krispijnseweg-Mauritsweg, verwijderd. Dit is gedaan om de verkeersveiligheid vergroten. Iets verderop aan de Mauritsweg is een nieuwe toegang gecreëerd door een nieuwe voetgangersbrug aan te leggen. IBD heeft het definitieve ontwerp, contract en uitvoeringsontwerp van de brug uitgewerkt. Het doel: een functionele en veilige brug met een moderne uitstraling, die goed in de omgeving past. Tijdens het ontwerpproces hebben Mustapha en zijn team de volgende 4 uitdagingen het hoofd geboden:

 

Uitdaging 1: Een uitzonderlijk slank ontwerp

De brug heeft een lengte van 18 meter en een constructiedikte van slechts 30 cm. Dit is een slankheidsverhouding van 1/60, wat uitzonderlijk slank is voor een brug. Volgens de standaardnormen is een burg van 18 meter tussen de 60 cm (1/30) en 72 cm (1/25) dik. Mustapha legt uit hoe hij dit heeft opgelost: “We hebben gekozen voor stalen liggers in combinatie met een composiet dek. Composiet is lichter dan hout, waardoor de liggers minder gewicht hoeven te dragen en dus slanker kunnen zijn. Bovendien zijn we gegaan voor een HM-ligger, die ‘getoogd’ (gebogen) kan worden, om zo dicht mogelijk bij het ontwerp aan te sluiten.”

 

Uitdaging 2: ‘Dynamisch comfort’

Doordat de brug zo slank en licht is, is hij ook gevoeliger voor trillingen van voetgangers en joggers. Deze trillingen ervaren mensen vaak als oncomfortabel, dus dit moesten we zorgvuldig onderzoeken en oplossen. Hiervoor heeft Mustapha diverse dynamica-berekeningen gedaan. “In de berekeningen ga je ervan uit dat er drie joggers gelijktijdig op dezelfde hoogte hun voet neerzetten. Zo houden we rekening met de grootste schokbelasting die de brug gaat meemaken. We hebben deze trillingen kunnen opvangen door de brug aan één zijde in te klemmen. Daardoor vangt de brug de bewegingen beter op en is er ‘dynamisch comfort’. Het inklemmen van de brug heeft dus niets met draagkracht te maken, maar is puur voor het comfort.”

 

Uitdaging 3: Slimme fundering met minimale impact op omgeving

Ter hoogte van het landhoofd aan de kant van de Mauritsweg liggen veel kabels en leidingen in de bodem. Deze konden niet worden omgelegd zonder veel kosten te maken. Ook moesten we rekening houden met de nabijgelegen bebouwing. Dit betekende dat we moesten komen met een compacte uitvoeringswijze die 1) niet te veel druk op de bodem zet, en 2) trillingsarm is. “Daarom hebben we gekozen voor inwendig geheide stalen buispalen, waarbij het heien binnen een stalen buis gebeurt. Deze methode is grondverdringend, waardoor we geen grond hoeven af te voeren, en is trillingsarm terwijl je geen groot materieel nodig hebt. Voor andere trillingsarme methodes, zoals schroeven, is een zware stelling nodig.”

 

Uitdaging 4: Een duurzame brug met weinig onderhoud

“Dankzij de composiet dekplanken haalden we ook ons duurzaamheidsdoel: een brug realiseren die lang meegaat, met zo min mogelijk onderhoud. Composiet dekplanken gaan zo’n 50 tot 60 jaar mee, vergelijk dat maar eens met 15 tot 20 jaar bij houten dekplanken! Daarnaast zijn composiet dekplanken ook onderhoudsvriendelijk. Het enige onderhoud dat nodig is, is eens in de zoveel tijd een nieuw slijtlaag met korrel aanbrengen.”


BrugBrug

 

Gerealiseerd volgens ontwerp

Inmiddels is de brug gerealiseerd en kijkt Mustapha terug op uitdagend maar geslaagd proces. “De brug in het Weizigtpark is technologisch vooruitstrevend en laat zien hoe je innovatief ontwerp en geavanceerde constructietechnieken samen kunt brengen. De uitzonderlijke slankheid van de brug stelde hoge eisen aan de constructie, vooral op het gebied van dynamisch gedrag en stabiliteit. Dankzij het inklemmen van de brug hebben we ervoor gezorgd dat de brug naast mooi, slank en veilig ook comfortabel in gebruik is!”