Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. 

Spring naar inhoud

Het gezicht achter: Team Wegen en Verhardingen

Home Nieuws Het gezicht achter: Team Wegen en Verhardingen

Het gezicht achter: Team Wegen en Verhardingen


Dit keer vertelt Erik Molenberg over zijn rol als adviseur binnen het team Wegen en Verhardingen. Hij houdt zich vooral bezig met wegconstructies, stikstof en duurzaamheid. Dit doet Erik met veel plezier. Een van zijn belangrijkste drijfveren is dat hij werkt en iets doet voor zijn eigen woonplaats Dordrecht. Waarom?

Erik Molenberg


Vertel. Wat houdt jouw functie in? 

“Als adviseur wegconstructie ondersteun ik de bestekken. Hiervoor lever ik input voor de aanleg van een weg. Bijvoorbeeld hoe dik het asfalt moet zijn. Daarnaast houd ik me steeds meer bezig met duurzaamheid en dan met name CO2 en stikstof. Ik ben daar ingegroeid door te kijken naar besparingsmogelijkheden. Hoeveel CO2  en stikstof stoten onze producten en machines nu uit? Zo kunnen we ze vergelijken met duurzamere varianten en een duurzaamheidskarakter weergeven.”  

Waar ben jij als adviseur kritisch op? 
“Op mensen die een verdienmodel willen maken van duurzaamheid. De term kom je nu overal tegen, en soms willen partijen ‘groene lucht’ verkopen. Bijvoorbeeld door duurzaamheidswinst te claimen die niet onderbouwd of bewezen is. Als ik dit merk, dan fluit ik ze terug. Want ik wil veel liever een voorsprong geven aan partijen die echte duurzaamheid inbrengen. De beloftes die zij maken in de EMVI-uitvraag om het project duurzamer uit te voeren, wil ik kunnen omrekenen in een rekenmodel. In dit model maak ik de CO2 besparing inzichtelijk, en zo wordt de werkelijke impact op duurzaamheid aangetoond.” 

CO2

Aan welke projecten werk je? 
“Afgelopen jaren heb ik met name gewerkt aan het Distripark, projecten in de binnenstad en de Dordtse Mijl. Op het Distripark zijn bijvoorbeeld veel nieuwe wegen aangelegd, daarbij heb ik geadviseerd over de wegconstructies. En voor de Dordtse Mijl heb ik alle berekeningen gemaakt. Denk hierbij aan het verkeersaanbod, dus door hoeveel voertuigen de weg dagelijks wordt gebruikt.  Voor komend jaar zijn we bezig met de Amstelwijckrotonde bij de Dordtse Laan van Europa. Hier gaan we een pilot doen met nieuwe asfaltsoorten die op lage temperatuur worden geproduceerd: op 110°C in plaats van 180°C. Zo besparen we maar liefst 50% energie.”  


Amstelwijck rotonde als testlocatie 
“Op de Amstelwijck rotonde geven we een aantal ondernemers de ruimte om nieuwe producten te testen. Daarbij is het belangrijk dat je de mogelijkheid krijgt om fouten te maken en hiervan te leren. Hiervoor is tijd nodig, en de kans om verbeteringen door te voeren.  Dit weet ik heel goed vanuit het verleden.  De Amstelwijck rotonde is een uitstekende locatie voor nieuwe proeven, omdat hier relatief weinig verkeer rijdt.”  

Waar ben je het meest trots op? 
“Op hoe we als team zijn omgegaan met stikstof op de projecten. In 2020-2021 werden er nagenoeg geen vergunningen meer afgegeven voor nieuwe projecten. Wij zijn toen niet achterover gaan leunen, maar hebben juist het voortouw genomen. Wat konden we doen om projecten wel door te laten gaan? Wat paste wel binnen de steeds strengere wetgeving? En waar konden we wel vergunningen voor krijgen? Als voorbeeld: de aanleg van de geluidsschermen bij de A16 en het Gezondheidspark Dordrecht. Dankzij heel veel denkwerk hebben we de bouw hiervan toch voor elkaar gekregen. Daar ben ik enorm trots op.”   

Chemie uitstoot

Over stikstof gesproken. Welke uitdagingen zie jij op dat gebied? 
“Dat er elke keer weer nieuwe wet- en regelgeving bij komt. Vaak krijgen we de vraag: ’valt het onder onderhoud of is het een nieuw project?’ Er zijn nog maar weinig rechtszaken over het scherpstellen van deze vraag geweest, en daarom heb je vaak advies nodig van een jurist.”   

“Bij rioolwerkzaamheden leg je bijvoorbeeld nieuwe rioolbuizen aan, maar zijn de werkzaamheden voor het onderhoud aan het rioolstelsel. Nieuwbouw is vergunningsplichtig, maar onderhoud niet. In welk licht je de werkzaamheden beschouwt, is dus erg belangrijk. Ben je iets nieuws aan het maken of ben je het aan het onderhouden? En hoe breng je de boodschap bij de vergunningsverstrekker? Dit is een uitdaging. Dat is strategie bepalen en vind ik leuk. Zulke klantvragen pak ik graag op.”   

En wat vind je nog meer leuk aan werken bij het IBD?  
“Dat ik werk en iets doe voor ‘mijn eigen stad’, waar ik in woon. Want als je werkt met de openbare ruimte waarin je zelf leeft, ga je daar met een andere geest mee om. Je hebt directe connectie met de stad. Dat zou heel anders zijn als ik in een andere gemeente zou werken. Verder vind ik het heel leuk om te vertellen over ons werk. Ik krijg van bekenden weleens vragen waarom we bepaalde dingen doen als IBD. Dit leg ik dan graag aan hen uit. Het werk is echt uitdagend en voelt niet als een verplichting. Je leeft op je werkplek en werkt in je leefomgeving. Dat vind ik heel fijn.”  

IBD kantoorBibelot

Waar word je verder enthousiast van? 

“Ik doe ook vrijwilligerswerk in Dordrecht. Momenteel bij het Poppodium Bibelot. Want naast betaald werken, vind ik vrijwillig werken voor je eigen stad ook belangrijk. Zonder de inzet van vrijwilligers zijn bepaalde voorzieningen er niet. Daarnaast ben ik een groot muziekfan, met name in de pop- en rockscene.”   

Benieuwd naar Erik en zijn werk? Of wil je graag een keer met hem sparren? Over bijvoorbeeld de impact van stikstof op jouw projecten of nieuwe wegconstructies? De koffie staat klaar! Neem contact op met Erik via ec.molenberg@drechtsteden.nl.