Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. 

Spring naar inhoud

Een duurzame Kiltunnel

Home Nieuws Een duurzame Kiltunnel

Een duurzame Kiltunnel


Killtunnel Video


Hoe duurzaam kan een tunnel zijn, denk je? Tel daar maar 5 plusjes bij op. De Kiltunnel heeft energielabel A+++++ gekregen. In dit artikel legt projectregisseur Ries van der Pijl uit met welke ontwerptoepassingen Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD) aan deze bijzondere prestatie heeft bijgedragen.


Groene palen laten heien

De fundering van het kantoorgebouw bestaat uit heipalen. Voor deze heipalen is De Groene Paal (https://degroenepaal.nl/ ) toegepast. "Dit is een heipaal die ook als warmtewisselaar fungeert. De klimaatinstallatie in het kantoorgebouw van de tunnel draait op deze groene palen. Dankzij de toepassing van De Groene Paal is er geen aparte bron geslagen voor de Warmte – Koude opslag", aldus Ries. De Groene paal kan je overal toepassen, ook voor woningbouw.

 

Een dak vol zonnepanelen en LED verlichting

Ries vervolgt: "Het dak van het kantoorgebouw en de loopbrug boven de tolstraten hebben een hoge rand gekregen. Daarnaast is de constructie hiervan zo gedimensioneerd dat het dak vol gelegd kon worden met zonnepanelen. De tunnelinstallatie, tolstraten en het kantoorgebouw draaien op deze panelen. Daarnaast is alle verlichting in de tunnel vervangen voor LEDverlichting, waardoor er veel stroom wordt bespaard."

 

Licht asfalt

De rijbaan is voorzien van lichter asfalt, met witte steenslag erin. Ook zijn de wanden in de tunnel in een lichtere kleur gemaakt. Dit zorgt ervoor dat de verlichting in de tunnel meer reflecteert, waardoor er minder tunnelverlichting nodig is. Daarnaast heeft het lichte asfalt een langere levensduur. De lichtere kleur zorgt namelijk voor een temperatuurverlaging van 6 graden. "Het zwarte asfalt dat normaliter wordt gebruikt op Nederlandse wegen, bereikt in de zomer de verwekingstemperatuur. Hierdoor ontstaat er sneller spoorvorming. Als je het asfalt lichter maakt, wordt het minder warm en voorkom je dat het de verwekingstemperatuur bereikt. Zo blijft het wegdek langer intact.", legt Ries uit.

 

Het is bijna nooit op tijd klaar, maar hier wel!

Inmiddels zijn de werkzaamheden gereed. De gerenoveerde tunnel, de nieuwe tolstraten en het kantoorgebouw zijn in gebruik genomen. "Een project is bijna nooit op tijd klaar. Vaak loopt een projectplanning uit. Dit werk heeft op planning gelopen, wat erg belangrijk was in verband met de werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug", vertelt Ries niet zonder trots.

 

Het verhuizen van de vleermuizen, maakte het halen van de planning spannend." In het flora- en faunaonderzoek kwam naar voren dat er vleermuizen zaten in het oude kantoorgebouw. Collega Jan de Geus kwam met een oplossing voor dit probleem: we bouwen eerst het nieuwe trappenhuis, en maken dit geschikt als voorziening voor vleermuizen. Hierdoor konden de vleermuizen verhuizen naar het trappenhuis, en daarna konden we het gebouw slopen."

 

Een combinatie die leidt tot A+++++

Dat de Kiltunnel zo'n mooi energielabel heeft gehaald is het resultaat van de combinatie van verschillende toepassingen. "Je moet nooit afhankelijk zijn van één oplossingsrichting. Een optimaal resultaat bereik je vooral door zaken bij elkaar te brengen en slim te combineren".