Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verzoeken u cookies te accepteren. 

Spring naar inhoud

Duurzaamheid in de bouw: Deel 2

Home Nieuws Duurzaamheid in de bouw: Deel 2

Duurzaamheid in de bouw: Deel 2


Materialen hergebruiken en duurzaam werken. Het is voor het IBD eerder regel dan uitzondering. “Het zit bij ons in de genen”, vertelde onze projectregisseur Ries van der Pijl in onze vorige nieuwsbrief. Dit keer deelt hij nog meer technieken die we gebruiken om circulair te bouwen én kosten te besparen. Met in de hoofdrol: asfalt en fundering.

Altijd een stap verder
Als we íets belangrijk vinden, is het wel onze opdrachtgevers optimaal adviseren over hergebruik en duurzaamheid. Is dat altijd gevraagd? Ries: “Nee, maar wel altijd gewaardeerd. Vaak kunnen we met kleine wijzigingen al grote verschillen maken. Men is dan blij verrast.” Hij geeft vier voorbeelden van vooruitstrevende IBD-projecten:  

 1. Milieuvriendelijker asfalt

Asfalt produceren kost veel energie: 9m3 gas per 1000 kilo. Dat kan minder wat het IBD betreft, 30% minder zelfs. Ries: “Normaal gesproken wordt asfalt verwerkt op een temperatuur van zo’n 180 °C. Je begrijpt, daar is een enorme hoeveelheid gas voor nodig. Als IBD willen we naar laagtemperatuurasfalt (LTA) van 110 °C. Dat is een stuk milieuvriendelijker. En daarmee zitten we ver onder de doelstelling van Rijkswaterstaat voor 2025: die is 140 °C.”

Wit asfaltVerschil nacht

Primeur: bijzondere asfaltpilot
Dit ‘koude’ asfalt wordt ook ingezet bij de bijzondere pilot ‘LTA Kermislocatie’. Hierbij werken we aan een speciaal soort asfaltlaag voor de tijdelijke kermislocatie - op de Amstelwijck rotonde tegenover Hotel Van der Valk. Ries: “We gaan daar nog een stapje verder dan LTA: we voegen geen ‘verjonging’ toe aan het asfalt. En we gebruiken 65% recyclingmateriaal. Tel maar op: 30% gasbesparing, asfalt van 110 °C én 65% recyclebaar. Dat is niet eerder gedaan. Maar we geloven dat het kán, en pakken het graag aan voor onze opdrachtgever gemeente Dordrecht.”

Close up 2Close up 1

2.  Wegen ‘leven’ 15 jaar langer

Bij het realiseren van wegen, gebruikt het IBD dimensioneringsprogramma’s. Dat houdt in: we meten welk verkeer er rijdt en wat voor asfalt er gebruikt moet worden. Plus hoeveel en van welke kwaliteit. De meeste programma's gaan hierbij uit van een levensduur van 25 jaar. Ook hier gaat het IBD een stap verder: wij dimensioneren op 40 jaar. We weten dat het kan – met een kleine aanpassing in de fundering en maar 0,5% extra kosten. Ries: “Voor veel wegbeheerders is dat een behoorlijke eyeopener.” Het is een vrij nieuwe methode, maar het IBD werkt er al een tijd mee. Voor de gemeente Dordrecht rekenen we bijvoorbeeld standaard met 40 jaar.” En de andere Drechtstedengemeenten? “Daar adviseren we het ook vaak, en men is dan altijd enthousiast.” 

Reflecterende steenslagVerschil dag

3. 30% meer levensduur met menggranulaat
Maar hoe realiseren we die 15 jaar extra levensduur? Onder meer met een (soms speciale) fundering onder de toplaag. Ries: “Steeds vaker worden tweebaanswegen teruggebracht naar één baan. Het gevolg: meer auto’s op die baan, en dus grotere kans op spoorvorming. Wij zeggen dan altijd ‘we rekenen eraan’. Oftewel: we kunnen uitrekenen wat voor fundering, materiaal en toplaag er nodig zijn om faalkosten en misstanden te voorkomen. In dit geval kan menggranulaat de oplossing zijn: gemengde steentjes. Dat materiaal is gerecycled, heeft meer draagvermogen én is goedkoper dan zand. Maar vooral: de weg gaat zo’n 30% langer mee.” Ries vertelt dat deze optie niet altijd op het netvlies van klanten zit: “We bieden het zelf aan, omdat het juist zo’n mooie oplossing is.”

Menggranulaat klinkersWaterdoorlatende verharding

4. Lichter en koeler asfalt
Ries is fervent voorstander van lichtgekleurd asfalt. Dat bestaat voor 30% uit witte reflecterende steentjes: Reflexing White. Die zorgen ervoor dat er minder verlichting nodig is, wat weer energie bespaart. Maar ook hier doet het IBD een schepje bovenop: “In de Kiltunnel hebben we nog een steensoort toegevoegd: Bestone. Dit reflecteert warmte en verlaagt de omgevingstemperatuur met 6 °C. Het resultaat: een stuk koeler asfalt, wat de levensduur weer verlengt. Het gaat dan namelijk niet ‘verweken’ bij hoge temperaturen. En niet alleen in de Kiltunnel is dat een goed idee: “Ken je die afremmende ribbels in het asfalt voor verkeerslichten? Ook dat is ‘verweking’. Met die lichte steenslag voorkom je dat.”

KilltunnelKilltunnel 2

IBD denkt met je mee
Heb je een duurzaamheidsvraagstuk? Wil je besparen op je onderhoudskosten? Of circulair én klimaatadaptief werken? Schroom niet om contact op te nemen met Ries. Hij denkt graag met je mee. 


Toekomstbestendig bouwen
Circulariteit – oftewel: het hergebruiken van materialen – heeft de toekomst. Daarom vragen wij ons bij elk nieuw project af: hoe kunnen we nieuwe technieken toepassen om zo duurzaam mogelijk te bouwen? We doen alles om onze grond-, weg- en waterprojecten toekomstbestending in te richten.